Mina inlägg på Ölandsbloggen

Inte som i Borgholm

Jag utryckte mig lite otydligt, det är personer i norra Mörbylånga kommun som tänker rösta på en kommun därför de gärna vill gå med i Borgholm, men tänker inte på att en ny kommun är varken eller, jag kommer att rösta NEJ, jag tror på samarbete i stället


Hur många procent?

En fråga! Debatten om hur valresultatet ska tolkas lär ju komma, många pratar om att dt ska vara ett tydligt ja i båda kommunerna. Som fullmäktigeledamot kan det vara intressant att få höra lite om vad som ska krävas? räcker det med 51% eller ska det vara 2/3 för en Ölandskommun?


Inte som i Borgholm. Det verkar finnas tankar i norra delen av Mörbylånga kommun att de vill rösta på en kommun efter som de gärna vill gå med i Borgholm. Hur menar jag jo denna invånare tycker att vi har det bättre i Borgholms kommun (vilket jag inte kan svara på) och därför tänker rösta på en Ölandskommun, Men tänk på att det blir en ny kommun och det är varken Borgholm eller Mörbylånga kommun. En del kommer att bli bättre mycket kan bli sämre. Mikael Larsson


 Motsättningar

Inte stort utan långt. Om man jämför med Kalmar län, Där man i många frågor typ landstinget, regionfrågor, tingsrätter m.m. Lyfter man detta som ett problem att Kalmar län är långt och smalt, kolla på en karta så ser ni att öland är nästan lika långt. Jag säger inte att det blir ett problem, men det kan bli det. I Borgholms kommun har man ju satsat en del i Löttorp, så här har jag inte upplevt några motsättningar mellan norr och söder. Men i Mörbylånga så är det ju motsättningar mellan norr och söder framför allt då, Färjestaden vs Mörbylånga

Om man jämför med Kalmar län, Där man i många frågor typ landstinget, regionfrågor, tingsrätter m.m. Lyfter man detta som ett problem att Kalmar län är långt och smalt, kolla på en karta så ser ni att öland är nästan lika långt. Jag säger inte att det blir ett problem, men det kan bli det. I Borgholms kommun har man ju satsat en del i Löttorp, så här har jag inte upplevt några motsättningar mellan norr och söder. Men i Mörbylånga så är det ju motsättningar mellan norr och söder framför allt då, Färjestaden vs Mörbylånga


Spara in ledamöter

Sylvia! I Borgholm har vi inget arvode i kommunfullmäktige bara km ersättning. Så om det blir billigare tror jag inte, möjligen att man kan spara in några ledamöter i nämnder kanske, Men i utredningen Öland en kommun står det ju att man kan behöva dela på miljö och bygg till 2 nämnder, och även socialnämnden i en kommun kan ju behöva längre sammanträden. Möjligen att man kan spara in något på smånämnder. Mikael Larsson


Till Ölandsundsbo

Det skulle bli väldigt dyrt om man skulle göra Färjestaden till huvudort, nytt kommunledningskontor ca 100 milj. och övriga kostnader runt om. Sedan har vi ju en stad på Öland med ett nyrenoverat kommunledningskontor. Ett annat problem med Färjestaden att det ligger på den södra halvan mitten ligger ju strax söder om Borgholm


Personalrekrytering

Det lyfts fram att det kommer att bli svårt för mindre kommuner att rekrytera kompetent personal? Det är inget som vi märkt i Borgholm, vi hade många sökande nu när vi sökte utbildningschef, vi har bara för något år sedan anställt en superkompetent socialchef. Det finns större kommuner i andra delar av Sverige som har större problem Öland är attraktivt trots två halv små kommuner och tänk det finns flera mindre kommuner i länet och inga av de funderar på att gå samman med någon annan


 

Utredningen Öland

Utredningen Öland en kommun. Det enda viktiga i den står straxt över mitten på sidan 35,

\"Inför den kommande folkomröstningen.. vill vi understryka vikten av att skapa gemensamma strategiskplattformar av typen översiktsplan/vision\" Ska vi rösta om en kommun måste vi veta vad vi röstar på, kräv av dom som förespråkar en kommun at de ska visa upp en vision/plan över hur de vill en kommun ska se ut. jag har inte sett något sådant


Rösta nej

I många sammanhang är det ett problem att Kalmar län är så långsmalt Öland är nästan lika långt som hela länet och mycket smalare vilka problem skulle det kunna åstadkomma då? Mörbylånga kommun kanske har en bättre ekonomi än Borgholm men här har vi de stora investeringarna bakom oss, ska vi betala för att bra vatten på östra sidan av Mörbylånga kommun 3-400 milj? det finns stora investerings behov i den södra kommunen. RÖSTA NEJ!!



Läs mer om detta på www.olandsbladet.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback